OnkoNytt

Onkologisk forum – Fra årlig møte til interesseorganisasjon

Av Tone Ikdahl, Leder Onkologisk Forum


I år er det 31 år siden Stein Gundersen og Jan Vincents Johannessen tok initiativ til å opprette Onkologisk Forum. De to så at det manglet en felles nasjonal arena for profesjoner, sykehus, forskningsinstitusjoner, universitetsmiljøer og industri som hadde et engasjement i kampen mot kreft. Jan Vincents laget logo og ble den første formann, Stein den første sekretær. Siden, tenkte de, skulle både ledelse og møter gå på rundgang mellom universitetsbyene. Forumet skulle bli et nasjonalt anliggende, ikke et rent Radiumhospitalprosjekt.

Og slik ble det. Antallet deltakere skjøt fart da de nasjonale faggruppene begynte å legge sine møter til forumet. De siste årene har Onkologisk Forum samlet over 400 deltakere til faglige foredrag og diskusjoner, nettverksbygging og sosialt samvær. På deltakerlisten står leger og sykepleier fra onkologi og ulike kirurgiske spesialiteter, patologer, radiologer, basalforskere, epidemiologer og representanter fra interesseorganisasjoner, biotek- og farmasøytisk industri.

Ved Onkologiske Forum i Bergen nylig sluttet generalforsamlingen seg til et forslag fra styret om å videreutvikle Onkologisk Forum fra årlig møte til nasjonal interesseorganisasjon for fagpersoner som arbeider med kreft. Nye vedtekter slår fast at foreningen, i tillegg til å bidra til nettverksbygging og fagutvikling, skal bli et helsepolitisk debattforum, en pådriver for og høringsinstans i saker av betydning for norsk kreftomsorg (se de nye vedtektene nedenfor). Medlemskap opprettes og fornyes i forbindelse med påmeldingen til vårt årlige møte.  Representanter for legemiddelindustrien kan ikke være medlemmer i foreningen. Vedtektene er utformet slik fordi det ikke skal kunne reises tvil om at den nye foreningens motiver i helsepolitiske saker er faglig fundert og ikke styrt av økonomiske interesser. Det kan være grunn til å understreke at Onkologisk Forum selvsagt ønsker å fortsette sitt nære og gode samarbeide med industrien og at industriens representanter vil være velkommen til å delta på foreningens årlige møte.

Onkologisk Forum, slik vi kjenner det, som nasjonalt kreftmøte som går på omgang mellom norske byer hvert år i slutten av november, har funnet en velfungerende form som skal bestå. Rett over nyttår begynner det nye styret å legge planer for programmet til Onkologisk Forum 2014 i Oslo. Alle er hjertelig velkommen dit. Og før vi kommer så langt håper og tror vi at den nye foreningen skal begynne å sette spor etter seg i den nasjonale helsedebatten.

Foreningen Onkologisk Forum – Vedtekter

§1  Foreningens navn

Foreningen heter Onkologisk forum. Den ble stiftet 22.11.13 og representerer en videreføring av den årlige konferansen Onkologisk Forum som har vært arrangert siden 1982.

§2  Foreningens formål
§3  Juridisk person

Foreningen er selveiende og en frittstående juridisk person med upersonlig og begrenset ansvar for gjeld.

§4  Medlemmer

Foreningen er en multidisiplinær interesseorganisasjon for fagpersoner som arbeider med kreft. Medlemskap opprettes i forbindelse med påmeldingen til årets konferanse, Onkologisk Forum. Medlemskapet dekkes av påmeldingsavgiften. Det er også mulig å opprette/fornye medlemskap uten å delta på konferansen. Representanter for legemiddelindustrien eller annen kommersiell virksomhet kan delta i foreningens arrangementer men kan ikke være medlemmer i foreningen.

§5  Stemmerett og valgbarhet

Alle medlemmer har stemmerett og er valgbare til tillitsverv i foreningen.

§6  Kontingent

Deltakelse i foreningen dekkes av påmeldingsavgiften til den årlige konferansen. Medlemskapet varer i 1 år.

§7  Tillitsvalgtes godtgjørelse

Medlemmer i styret får dekket påmeldingsavgift, reise og opphold ved det årlige Onkologiske Forum, samt utgifter i forbindelse med styremøter.

§8  Årsmøte

Årsmøtet som holdes i tilknytning til konferansen Onkologisk Forum er foreningens høyeste myndighet. Styret innkaller medlemmene til møtet og vedlegger valgkomiteens forslag til nytt styre og valgkomite. Eventuelle alternative forslag til styre eller forslag om andre saker som ønskes behandlet må være styret i hende senest to uker før møtet. Saksliste skal være tilgjengelig for medlemmene senest en uke før årsmøtet.

Alle medlemmer har adgang til årsmøtet. Andre (enkeltpersoner, representanter for pasientorganisasjoner, presse mfl) kan inviteres i forbindelse med enkeltsaker.

Årsmøtet er vedtaksført med det antall stemmeberettigede medlemmer som møter. Ingen har mer enn én stemme, og stemmegivning kan ikke skje ved fullmakt.

Forslag om vedtektsendring må være oppført på sakslisten senest en uke før møtet. Alternative forslag til styre må ta hensyn til hele styrets sammensetting (§13).

Møtet kan ta opp og vedtak kan fattes i  andre saker enn de som står på sakslisten dersom dette vedtas med 2/3 flertall på møtet. Slik beslutning kan bare tas i forbindelse med godkjenning av sakslisten.

§9  Ledelse av årsmøtet

Årsmøtet ledes av foreningens leder eller av annen representant fra styret dersom leder er forhindret fra å være tilstede.

§ 10  Stemmegivning på årsmøtet

Valgkomiteens forslag til styre kan vedtas ved akklamasjon dersom det ikke har kommet inn alternative forslag innen fristen 14 dager før årsmøtet. Valg av nytt styre foregår skriftlig hvis det foreligger mer enn ett forslag.

Med mindre annet er bestemt skal et vedtak være truffet med alminnelig flertall av de avgitte stemmene for å være gyldig. Blanke stemmer anses som ikke avgitt.

§ 11  Årsmøtets oppgaver

Årsmøtet skal:

  1. Behandle Onkologisk Forums årsmelding
  2. Behandle Onkologisk Forums regnskap i revidert stand
  3. Behandle innkomne forslag
  4. Vedta Onkologisk Forums budsjett
  5. Velge foreningens leder og styre som konstituerer seg selv

 

§ 12  Ekstraordinært årsmøte

Ekstraordinært årsmøte holdes når styret bestemmer det, eller minst en tredjedel av de stemmeberettigede medlemmene krever det.

Det innkalles på samme måte som for ordinære årsmøter, med minst 14 dagers varsel.

Ekstraordinært årsmøte kan bare behandle og ta avgjørelse i de sakene som er kunngjort i innkallingen.

§ 13  Styret

Foreningen ledes av et styre på 6-8 medlemmer som velges for 3 år av gangen og kan sitte i til sammen to perioder. Styret er høyeste myndighet mellom årsmøtene. For å ivareta kontinuiteten i styrets arbeid må en sørge for at ikke alle medlemmene skiftes ut samtidig. Se § 13 punkt 4.

Styrets sammensetning:

  1. Alle 4 helseregioner skal være representert, Oslo skal minst ha 2 styremedlemmer
  2. Minst to av representantene skal komme fra de nasjonale faggruppene for kreft
  3. Styret bør bestå av minst to onkologer, to kirurger, en gynekologisk onkolog, en basalforsker og en epidemiolog eller representant for annen relevant medisinsk spesialitet.
  4. Styreleder velges for en 2 års periode. I det andre år skal innkommende styreleder velges. Når den innkommende styreleder overtar ledervervet vil utgående styreleder ha funksjon som ”past-leder”

 

Styret skal:

  1. Iverksette årsmøtets bestemmelser.
  2. Være programkomité for Onkologisk Forum.
  3. Ved behov oppnevne komitéer/utvalg/personer for spesielle oppgaver og utarbeide instruks for disse.
  4. Administrere og føre nødvendig kontroll med Onkologisk Forums økonomi
  5. Representere Onkologisk Forum utad.
  6. Leder for Onkologisk Forums konferansesekretariat skal fungere som leder for den nye foreningens sekretariat.

 

Styret setter opp tidspunkter for sine faste møter. Ekstraordinære møter må avtales spesielt.

Styret er vedtaksført når mer enn 50% av styrets medlemmer er til stede. Vedtak fattes med flertall av de avgitte stemmene. Ved stemmelikhet teller styrelederens (eller stedfortredende styreleder) stemme dobbelt.

§ 14  Grupper 

Onkologisk Forum har egen programkomité for parallellsesjonen for sykepleiere under Onkologisk Forum. Komitéen utnevnes av styret i årets første styremøte. Onkologisk Forums årsmøte har rett til å opprette avdelinger/grupper, og bestemme hvordan disse skal organiseres og ledes.

For avdelingers/gruppers økonomiske forpliktelser hefter hele Onkologisk Forum og avdelinger/grupper kan ikke inngå avtaler eller representere Onkologisk Forum utad uten styrets godkjennelse.

§ 15  Vedtektsendring

Endringer i vedtektene kan bare gjøres på ordinært eller ekstraordinært årsmøte og krever 2/3 flertall av de avgitte stemmene.

§ 16  Oppløsning (§ 16 kan ikke endres.)

Oppløsning av Onkologisk Forum skal behandles på ordinært årsmøte. Blir oppløsning vedtatt med minst 2/3 flertall, innkalles det til ekstraordinært årsmøte 3 måneder senere.

Sammenslutning med andre foreninger anses ikke som oppløsning av Onkologisk Forum. Vedtak om sammenslutning og nødvendige vedtektsendringer i tilknytning til dette treffes i samsvar med bestemmelsene om vedtektsendring, jfr. § 15.

22. november 2013

Exit mobile version