OnkoNytt

Ny datateknologi ved St. Olavs Hospital HF: Skreddersydd system for pasienten

Av Jørn Fremstad (f.v.), Kommunikasjonsrådgiver. Kommunikasjonsavdelingen, St. Olavs Hospital HF
Jo-Åsmund Lund, Klinikksjef. Kreftklinikken, St. Olavs Hospital HF


En strømlinjeformet og mest mulig smertefri vei gjennom sykehuset, fra du blir syk til du er ferdigbehandlet. Dette målet blir lettere å nå ved hjelp av et nytt og unikt dataverktøy utviklet av St. Olavs Hospital og Hemit.

Elektronisk standardiserte pasientforløp (eSP) gir avdelingene en mye bedre mulighet til å se hva som fungerer – og ikke fungerer – i oppfølgingen av pasientene ved sykehuset. Målbare verdier er bare noen tastetrykk unna, slik at kursen kan justeres underveis. For eksempel blir det enklere å se hvor i pasientforløpet det oppstår ventetid, og ha kontroll på at pasienter som har krav på behandling faktisk får det.

Det unike med løsningen er at den samler dagsferske data. De kan brytes ned og struktureres på et svært detaljert nivå, og ikke minst følger dataene pasientens forløp i sykehuset på tvers av avdelinger. Pasienten skal få én vurdering av rettigheter, selv om behandlingen skjer i ulike avdelinger.

Pilot på tre pasientforløp

Daglig registreres mengder av pasientinformasjon, for eksempel ventelister, diagnoser og behandling ved ulike avdelinger rundt i St. Olavs Hospital. Påfølgende natt hentes denne informasjonen fra Pasientadministrativt system (PAS) til eSP. Nå pågår det et pilotprosjekt på tre ulike pasientforløp: Brystkreft, tykktarmskreft og psykose.

Så langt er erfaringen at verktøyet gir oss bedre oversikt over pasientforløpene, og det hjelper oss fagfolk til bedre å forstå logistikken. eSP har potensiale til å forbedre både kvalitet og sikkerhet for pasientene. Informasjonen blir basert mer på fakta.

Målet er at vi skal ha så god kunnskap som mulig gjennom hele forløpet, fra pasienten kommer første gang til behandlingen er avsluttet.

Hemit (Helse Midt-Norge IT) har jobbet tett med de kliniske miljøene ved sykehuset for å sikre en brukervennlig og intuitiv løsning. Resultatet er blitt et verktøy med grafikk som gir et tydelig bilde av hvordan situasjonen er akkurat nå, innenfor det området fagfolkene søker informasjon.

For eksempel kan klinikksjefen se hvor det er treghet i systemet. Er det mest hensiktsmessig at legen utreder pasienter eller opererer, for å få best mulig flyt i virksomheten? En annen mulighet er å se hvor lang tid det tar å vurdere en henvisning, og hvor mange av de henviste pasientene som har fått behandling innen 20 dager.

eSP representerer en 1. versjon av et dataverktøy som vi er sikre på vil bli tatt i bruk ved en rekke sykehus. Vi har ikke lykkes med å finne en fullgod kommersielt tilgjengelig løsning, og har dermed valgt å lage denne programvaren selv. Det viktigste med løsningen har vært å øke kvaliteten for pasienten, men vi tror verktøyet vil øke effektiviteten, og dermed også gi en økonomisk gevinst.

eSP er en del av Forbedringsprogrammet 14-16 ved St Olavs Hospital HF, hvor standardisering av pasientforløp står sentralt. Verktøyet skal hjelpe sykehuset å implementere de standardiserte pasientforløpene.

Overvåker pasientflyten: Programmet kan blant annet vise at bare 58 prosent av brystkreftpasientene får behandling innen 20 dager, og at gjennomsnittlig ventetid er 20,8 dager.

Exit mobile version